24. listopadu 2015

Česká národní banka připouští možnost využití nenulové proticyklické kapitálové rezervy

Na blogu České národní banky (ČNB), byl dne 23. listopadu 2015 uveřejněn článek viceguvernéra Vladimíra Tomšíka a Jana Fraita s názvem "Jak sladit měnovou a makroobezřetnostní politiku ČNB?"

Blog podrobně rozebírá možnosti měnové a makroobezřetností politiky ČNB ve světle aktuálního vývoje na trhu. 

Autoři ve svém článku také mimo jiné připouští reálnou možnost využití nenulové proticyklické kapitálové rezervy pro banky.

"... V červnu letošního roku jsme zavedli sadu preventivních doporučení pro úvěrové instituce poskytující hypoteční úvěry. Cílem těchto doporučení je působit preventivně na riziko vzniku smyčky mezi růstem cen nemovitostí a růstem úvěrů sloužících k financování jejich nákupu. Bude-li nezbytné, tato doporučení zpřísníme, rozšíříme či aplikujeme jiné nástroje. Vzhledem k tomu, že nyní vidíme zrychlení úvěrového růstu i mimo segment hypotečních úvěrů, musíme v souladu s našimi zákonnými úkoly rovněž zvážit využití proticyklické kapitálové rezervy. Sazbu této rezervy určujeme čtvrtletně již od září loňského roku. Při posledním rozhodování o nastavení příslušné sazby v září letošního roku se bankovní rada rozhodla ponechat ji na výchozí nulové úrovni. Zároveň ale oznámila, že se dále snížila pravděpodobnost, že nulová sazba bude aplikována i v následujících dvou letech. Tím jsme vyslali signál, že pokud bude růst úvěrů dále zrychlovat, budeme reagovat stanovením sazby rezervy na vyšší než nulové úrovni. Údaje o růstu úvěrů v posledních měsících přitom zrychlení růstu úvěrů poskytovaných nefinančním podnikům i domácnostem potvrdily.

Rozhodnutí o nastavení vyšší než nulové sazby neznamená, že se bankám okamžitě zvýší požadavky na kapitál. Zpravidla k tomu dochází až za rok po přijetí příslušného rozhodnutí, což v našem případě nastává nejdříve počátkem roku 2017. Povinnost vytvářet proticyklickou kapitálovou rezervu nebude bankám bránit v poskytování dalších úvěrů. Za prvé mají dostatek kapitálu i zdrojů. A za druhé to ani není hlavním záměrem tohoto nástroje. Tím je vytvoření kapitálového polštáře pro případ obratu v hospodářském a finančním cyklu nebo vnějšího šoku podobného tomu, který se objevil na začátku krize. Tvorba tohoto polštáře zároveň nepůjde proti záměrům měnové politiky, tj. nebude eliminovat žádoucí efekty nízkých úrokových sazeb. Ty budou prostřednictvím jednotlivých kanálů měnové transmise působit i nadále, pouze se omezí potenciální síla a dopad mechanismů účinkujících přes poskytování nových úvěrů za benevolentnějších podmínek nebo s vyšším rizikem. ..."

Na tomto odkazu naleznete kompletní text blogu ČNB

Zdroj: ČNB

19. listopadu 2015

Kozultace EBA k návrhu RTS týkajících se uplatnění preferenčního zacházení při výpočtu požadavků na likviditu u přeshraničních vnitroskupinových toků likvidity

Evropský orgán pro bankovnictví (European Banking Authority, EBA) zahájil dne 18. listopadu 2015 veřejnou konzultaci k návrhu regulatorních technických standardů (RTS) týkajících se požadavků na likviditu pro přeshraniční vnitroskupinovou finanční podporu v případě stresových podmínek.

Účelem těchto RTS je upřesnit dodatečná objektivní kritéria (uvedená v Nařízení Komise (EU) č. 2015/61) pro uplatnění preferenčního zacházení při výpočtu požadavků na likviditu (liquidity coverage requirement, LCR) u přeshraničních vnitroskupinových toků likvidity.

Příspěvky a komentáře lze zasílat do 13. ledna 2016 prostřednictvím webového formuláře

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu

18. listopadu 2015

Rada EU přijala nová pravidla upravující evropský trh platebních služeb

Rada EU (Council of the European Union) přijala dne 16. listopadu 2015 směrnici aktualizující pravidla upravující evropský trh platebních služeb.

Směrnice zahrnuje a ruší směrnici 2007/64/ES, která představovala právní rámec pro vytváření jednotného evropského trhu platebních služeb.

Na tomto odkazu naleznete schválené znění směrnice upravující pravidla evropského trhu platebních služeb
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu Komise k tomuto tématu

Stanovisko MF k neschválení novely zákona o pojišťovnictví

Neschválení novely zákona o pojišťovnictví znamená, že Česká republika nesplní požadavky, které pro sektor pojišťovnictví vyplývají z evropského práva. K této situaci došlo především proto, že k novele byly v Poslanecké sněmovně načítány pozměňovací návrhy, které s ní věcně nesouvisejí a které jdou nad rámec požadavků evropské legislativy.

Ministerstvo financí je připraveno nyní vyvinout maximální úsilí, aby Česká republika splnila své závazky vůči EU a aby bylo minimalizováno riziko případných sankcí, které České republice ze strany EU hrozí. Předloží proto v co nejkratší době novelu zákona o pojišťovnictví znovu a očekává, že i ostatní účastníci zákonodárného procesu budou usilovat o co nejrychlejší schválení této transpoziční normy.

Novela zákona o pojišťovnictví měla v České republice zavést nový systém dohledu a regulace pojišťoven, který má od 1. ledna 2016 fungovat v celé Evropské unii. Hlavním cílem těchto změn mělo být posílení finanční stability pojišťoven, a tím i ochrany spotřebitelů.

Neschválení novely tak zkomplikuje přizpůsobení českých pojišťoven požadavkům nové evropské legislativy, zejména pokud jde o jejich řídicí a kontrolní systém, solventnostní kapitálové požadavky, tvorbu technických rezerv, skladbu a výši kapitálu apod. Kromě toho zkomplikuje i výměnu informací a výkon dohledu nad pojišťovnami, které jsou členy nadnárodních skupin, protože český systém dohledu nebude odpovídat postupům v ostatních státech EU. Ve vztahu ke spotřebitelům nebudou včas implementovány povinnosti pojišťoven uveřejňovat informace týkající se jejich finanční situace.

Nepřijetí novely může mít značné dopady nejen na pojišťovny, ale i na stát. Evropská komise již v minulosti upozornila na skutečnost, že případné zahájení sankčního řízení může být spojeno s návrhem na finanční sankci vůči ČR.

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu MF k tomuto tématu

Zdroj: MF

ESMA spustil databázi zpřístupňující informace o pozastavení obchodování s nástroji a stažení nástrojů z obchodování podle MiFID

Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (European Securities and Market Authority, ESMA) spustil dne 17. listopadu 2015 novou databázi, která zpřístupňuje informace o pozastavení obchodování s nástroji a stažení nástrojů z obchodování včetně podrobností o znovuobnovení obchodování, které mají národní dohledové autority povinnost oznamovat podle MiFID.

Systém zahrnuje finanční nástroje přijaté k obchodování na evropském regulovaném trhu a zobrazuje seznam aktuálních pozastavení obchodování na těchto trzích, avšak ne pozastavení s nimi spojená (například pozastavení derivátů jejichž podkladový nástroj byl pozastaven). Systém také umožňuje vyhledávání instrumentů (již dříve pozastavených).

Databáze je dostupná na webu ESMA

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ESMA k tomuto tématu

V Uředním věstníku EU zveřejněny prováděcí rozhodnutí Komise o rovnocennosti regulačních rámců vybraných zemí s požadavky nařízení EMIR

V Úředním věstníku EU (Official Journal) byly dne 14. listopadu 2015 zveřejněny
Rozhodnutí vstupují v platnost 4. prosince 2015

Aktualizované technické standardy ESMA týkající se požadavků na reporting podle nařízení EMIR

Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (European Securities and Market Authority, ESMA) vydal dne 13. listopadu 2015 aktualizované technické standardy týkající se požadavků na reporting podle nařízení EMIR.

Nařízení EMIR požaduje po protistranách zasílat  registrům obchodních údajů reporty o derivátových obchodech ve stanoveném formátu.

Od implementace požadavků EMIR na reporting vydal ESMA několik dokumentu Q&As, ujasňujících interpretaci datových polí a vhodné způsoby jejich vyplňování. V zájmu zajištění konzistentního a harmonizovaného vyplňování datových polí se ESMA rozhodl transponovat stávající Q&As do podoby technických standardů úpravou a doplněním stávajících technických standardů k EMIR platnými od roku 2013.

Aktualizované technické standardy
  • upřesňují obsah datových polí, jejich popis a formát;
  • přizpůsobují stávající pole logice reportování stanovené v aktuálním dokumentu Q&As nebo zohledňují konkrétní způsoby jejich vyplňování; a
  • zavádění nová pole a hodnoty, které budou odrážet tržní praktiky nebo jiné nezbytné regulatorní požadavky.

13. listopadu 2015

Konzultace ECB k návrhu Nařízení a Obecných pokynů k možnostech diskrečních pravomocí v unijním právu

Evropská centrální banka (ECB) vydala dne 11. listopadu 2015 konzultační dokument k návrhu Nařízení a Obecných pokynů k možnostem diskrečních pravomocí v unijním právu.

Tyto dokumenty stanovují, jak se uplatní možnosti a diskreční pravomoci v bankovní legislativě, aby byla posílena harmonizace těchto pravidle v eurozóně.

Příspěvky a komentáře lze zasílat do 16. prosince 2015.

Na tomto odkazu naleznete konzultační dokument ECB
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ECB k tomuto tématu

V Úředním věstníku EU zveřejněna nařízení implementující technické standardy ke směrnici Solvency II

V Úředním věstníku EU (Official Journal) bylo dne 12. listopadu 2015 zveřejněno
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2011, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o seznamy regionálních vlád a místních orgánů, u kterých se s expozicemi zachází jako s expozicemi vůči centrální vládě v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES 
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2012, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o postupy pro rozhodování o uložení, výpočtu a zrušení navýšení kapitálového požadavku v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2013, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o standardní odchylky u systémů vyrovnávání zdravotních rizik v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2014, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o postupy a šablony pro předkládání informací orgánu dohledu nad skupinou a pro výměnu informací mezi orgány dohledu podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES 
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2015, kterým se stanoví prováděcí technické normy týkající se postupů pro posuzování externích úvěrových hodnocení v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES 
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2016, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o akciový index pro symetrickou úpravu standardního akciového kapitálového požadavku v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES 
  • Nařízení Komise (EU) 2015/2017, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o upravené faktory k výpočtu kapitálového požadavku k měnovému riziku v případě měn vázaných na euro v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES 

12. listopadu 2015

ESAs definuje rizikové váhy úvěrových ratingů v EU

Společný výbor evropských orgánů dohledu (ESAs) – EBA, EIOPA a ESMA vydal dne 11. listopadu 2015 návrhy dvou Implementačních technických standardů (ITS) k úvěrovému hodnocení externími ratingovými agenturami. 

ITS byly vytvořeny na základě článku 136(1) a (3) Nařízení 575/2013 (CRR) a článku 109(a) směrnice 2009/138/EC (Solvency II).

Cílem ESAs je zajistit, aby pro účely výpočtu kapitálových požadavků finančních institucí a pojišťoven mohly být používány pouze úvěrové ratingy vydané ratingovými agenturami registrovanými podle Nařízení č. 1060/2009 nebo centrálními bankami vydávajícími úvěrové ratingy vyňaté z působnosti tohoto nařízení. 

Na tomto odkazu naleznete návrh ITS k mapování úvěrových hodnocení podle 136(1) a (3) CRR
Na tomto odkazu naleznete návrh nařízení implementující ITS k zařazování úvěrových hodnocení externí úvěrovou agenturou do definovaných stupňů úvěrové kvality podle směrnice Solvency II

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ESMA k tomuto tématu