31. července 2014

EBA vydal změny technických standardů k dohledovému reportingu finančních institucí

Evropský orgán pro bankovnictví (European Banking Authority, EBA) vydal dne 30. července 2014 finální návrh implementačních technických standardů (ITS), které mění prováděcí nařízení Komise č. 680/2014, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o podávání zpráv institucí pro účely dohledu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013. 

Tyto ITS zahrnují drobné změny šablon a instrukcí, které EBA považovala za nezbytné zveřejnit ve snaze reflektovat některé z odpovědí zveřejněných v rámci Q&A. Navrhované změny mají být v praxi využity pro reporting od prosince 2014.

Pro lepší pochopení změn uživateli zveřejnil EBA přílohy 1 až 7 ITS také v revizním znění. 
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu

Nařízení ustanovující Jednotný mechanismus řešení krizí (SRM) zveřejněno v Úředním věstníku EU

V Úředním věstníku EU bylo dne 30. července 2014 publikováno Nařízení ustanovující Jednotný mechanismus řešení krizí (Single Resolution Mechanism, SRM) v EU. SRM umožní včasné a efektivní řešení problémů, které by mohly vést k vzniku bankovních krizí. 

Nařízení vstoupí v účinnost 19. srpna 2014. Ustanovení související se spoluprací mezi Radou pro jednotné řešení krizí (Single Resolution Board) a národními dohledovými autoritami pro přípravu restruktualizačních plánů a plánů obnovy jsou účinná až od 1. ledna 2015 a SRM se stane plně funkčním od 1. ledna 2016.

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu Evropské komise k tomuto tématu
Na tomto odkazu naleznete text Nařízení č. 806/2014 ustanovující SRM

Plánovaný podpis dohody FATCA (USA - ČR) a návrh Lex FATCA

Ministerstvo financí (MF) informuje, že na jednání vlády České republiky, které se konalo dne 21. července 2014, bylo schváleno usnesení vlády č. 61 k návrhu na sjednání Dohody mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o zlepšení dodržování daňových předpisů v mezinárodním měřítku a s ohledem na právní předpisy Spojených států amerických o informacích a jejich oznamování obecně známé jako Foreign Account Tax Compliance Act.

Dohoda bude podepsána dne 4. srpna 2014.

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu MF k tomuto tématu

Současně byly k 11. červenci 2014 připraveny poklady předložení tzv. Lex FATCA (zákon o výměně informací o účtech s jinými státy pro účely správy daní) pro jednání Vlády ČR. Kompletní balíček dokumentace naleznete na tomto odkazu

Zdroj: MF

28. července 2014

EBA revidoval ITS k k doplňkovému měření sledování likvidity, regulatornímu reportingu zatížení aktiv, regulatornímu reportingu

Evropský orgán pro bankovnictví (European Banking Authority, EBA) vydal dne 25. července 2014 upravené verze tří finálních návrhů implementačních technických standardů (ITS) k Asset Encumbrance (zatížení aktiv), Non-Performing Exposures, Forbearance a Additional Monitoring Metrics for Liquidity (doplňkové měření sledování likvidity). Tyto dokumenty nahrazují předchozí verze ITS upravujících tyto oblasti. 

Upravené verze ITS k zatížení aktiv, Non-performing expozicím a Forbearance odstraňují definice datových polí a ověřovací pravidla z ITS k reportingu dohledovým orgánům (které jsou nyní publikovány v Úředním věstníku EU jako Nařízení č. 680/2014).

Dále došlo k menším změnám ve formátování doplňkového měření sledování (AMM), které byly nezbytné k zajištění správné transpozice do formátu DPM/taxonomy a k zajištění souladu s hlavními ustanoveními ITS k regulatornímu reportingu. Navíc byly opraveny některé nesprávné právní odkazy a přidány některá vysvětlení.

V zájmu transparentnosti zveřejnila EBA také změny přílohy ITS k doplňkovým maticím monitorování likvidity. Data Point Model (model datových polí) a seznam ověřovacích pravidel použitelných na sadu AMM šablon budou brzy dostupné na webu EBA.

Na tomto odkazu naleznete ITS k doplňkovému měření sledování likvidity
Na tomto odkazu naleznete ITS k regulatornímu reportingu zatížení aktiv
Na tomto odkazu naleznete ITS k regulatornímu reportingu Non-Performing Exposures a Forbearance
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu

Asset encuberance představuje majetek ve vlastnictví jednoho subjektu, na který se však současně vztahují právní nároky jiného subjektu.

Non-performing exposures představují expozice (úvěry, dluhové cenné papíry,...), které byly označeny jako v selhání v souladu s regulatorním rámcem nebo byly sníženy v souladu s platným účetním rámcem. Toto platí pro všechny expozice, které jsou 90 dní po spatnosti, nebo u kterých je pravděpodobně, že pro splacení bude nutná realizace kolaterálu.

Forbearance představuje odložení splátek úvěrů, poskytnutých věřitelem na přechodnou dobu. Tímto opatřením je dlužníkovi dán čas na splacení.

Ve Sbírce zákonů byla zveřejněna vyhláška upravující rizikové váhy a konverzní faktory expozic penzijních společností a důchodových fondů

Vyhláška č. 145/2014 Sb., kterou se mění vyhláška č. 117/2012 Sb., o podrobnější úpravě činnosti penzijní společnosti, důchodového fondu a účastnického fondu, byla uveřejněna ve Sbírce zákonů. Nová vyhláška mění přílohu č. 3 původní vyhlášky týkající se rizikových vah a konverzních faktorů. 

Vyhláška nabývá účinnosti 1. srpna 2014.

Na tomto odkazu naleznete vyhlášku č. 145/2014 Sb.

Ve Sbírce zákonů byl publikován zákon č. 137/2014 Sb., kterým se mění zákon o dluhopisech

Ve Sbírce zákonů byl publikován zákon č. 137/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisůTento předpis tedy nabude účinnosti dne 1. srpna 2014.

Zákon mění a doplňuje dosavadní právní úpravu dluhopisů ve smyslu vyjasnění právního statutu tzv. hybridních dluhových nástrojů a přináší zpřesnění dosavadních zákonných ustanovení. Přichází především s těmito změnami:
  • na dluhové cenné papíry, které nejsou dluhopisy, lze pro příště zákon o dluhopisech (nebo jeho jednotlivé ustanovení) použít jen, pokud se zákona o dluhopisech dovolávají emisní podmínky nebo srovnatelný dokument těchto cenných papírů nebo zaknihovaných cenných papírů,
  • posílení materiální definice dluhopisu a tím související vyjasnění právního statusu dluhopisů,
  • jasná definice pojmu druh dluhopisů a nová úprava řešení sporů o obsah zvláštních práv spojených s dluhopisy,
  • větší flexibilita při zpřístupňování emisních podmínek, vymezení změn zásadní povahy nebo u podřízených dluhopisů.

Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu MF k tomuto tématu

Zdroj: MF

25. července 2014

Konzultace EBA, ESMA a EIOPA k technickým standardům rizika koncentrace finančních konglomerátů a meziskupinovým transakcím

Společný výbor evropských orgánů dohledu (EBAESMAEIOPA) zveřejnil dne 24. července 2014 veřejnou konzultaci k technickým standardům rizika koncentrace finančních konglomerátů a meziskupinovým transakcímCílem těchto technických standardů je vedle jednotné aplikace Směrnice o finančních konglomerátech (FICOD) vyjasnění, která rizika koncentrace a transakce ve skupině finančních konglomerátu je třeba považovat za podstatné. 

Připomínky k předloženému konzultačními materiálu je možno zasílat do 24 října 2104.

Odpovědi je možno zaslat prostřednicím této webové stránky

Na těchto odkazech naleznete shrnutí konzultace a samotný konzultační materiál EBA, ESMA a EIOPA k technickým standardům rizika koncentrace finančních konglomerátů a meziskupinovým transakcím
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu k tomuto tématu

ESMA uveřejnil konzultaci k metodám vypočtu rizika protistrany UCITS fondů, které jsou předmětem centrálního vypořádání

Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (European Securities and Market Authority, ESMA) zahájil konzultaci k metodám vypočtu rizika protistrany pro standardní investiční fondy resp. obhospodařovatele, které jsou předmětem centrálního vypořádání

Jedná se o riziko protistrany plynoucí z OTC derivátů, které musí být v souladu s regulací EMIR vypořádány centrálně. Směrnice UCITS dovoluje standardním fondům investovat jako do burzovních derivátů tak do OTC derivátů. Nicméně pouze investice do OTC derivátů jsou předmětem limitů expozice rizika protistrany. 

Připomínky k předloženému konzultačními materiálu je možno zasílat do 22 října 2104.

Na těchto odkazech naleznete shrnutí konzultace a samotný konzultační materiál ESMA k metodám vypočtu rizika protistrany pro standardní investiční fondy resp. obhospodařovatele, které jsou předmětem centrálního vypořádání

Ve Sbírce zákonu vyšla novela v souvislosti se stanovením přístupu k činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry

Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti se stanovením přístupu k činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry a dohledu nad nimi, vyšel ve Sbírce zákonůDatum účinnosti tohoto zákona odpovídá datu rozeslání předmětné částky Sbírky zákonů, kterým je 22. červenec 2014. Zákon byl uveřejněn pod číslem 135/2014 Sb. Zákon zejména implementuje požadavky Směrnice 2013/36/EU (Směrnice CRD IV) a zajišťuje soulad s pravidly Nařízení  č. 575/2013 (Nařízení CRR).

Zákon mění 
  • zákon o bankách 
  • zákon o České národní bance
  • zákon o stavebním spoření
  • zákon o spořitelních a úvěrních družstvech
  • zákon o podnikání na kapitálovém trhu a
  • zákon o finančních konglomerátech

Znění zákona ve Sbírce zákonů naleznete zde
Odkaz na návrh zákona a důvodovou zprávu na webu Poslanecké sněmovny - Sněmovní tisk č. 108/0

Odpověď ČNB k aplikaci přechodného ustanovení o postavení kvalifikovaných investoru podle v § 649 ZISIF

Česká národní banka (ČNB) uveřejnila dne 24. července 2014 odpověď na dotaz k aplikaci přechodného ustanovení týkajícího se postavení kvalifikovaných investorů podle § 649 zákona č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech ("ZISIF"). 

Odpověď s vyjadřuje k otázce " Pokud dochází k přeměně nesamosprávného investičního fondu kvalifikovaných investorů na samosprávný, mohou v něm i poté držet účast investoři s investicí alespoň 1 mil. Kč podle dřívějších předpisů nebo je nutná investice alespoň 125 000 eur podle ZISIF?".

Podle § 649 ZISIF platí, že kdo se považoval za kvalifikovaného investora podle zákona o kolektivním investování, považuje se za něj i nadále, ve vztahu k tomu fondu, do něhož investoval ještě za účinnosti zákona o kolektivním investování. To platí jen do doby, než svou investici v tomto fondu ukončí. Změna způsobu obhospodařování fondu nic nemění na tom, že jde stále o stejný fond (nedošlo k zrušení a zániku původního fondu, trvají právní vztahy, zůstává stejné IČ apod.). Změna povahy investičního fondu kvalifikovaných investorů z nesamosprávné na samosprávnou tak nemá u investorů, kteří investovali před účinností ZISIF částku nižší než ekvivalent 125 000 eur, za následek nutnost zvýšit investici.

To je samozřejmě relevantní jen u kvalifikovaných investorů podle § 272 odst. 1 písm. i), tedy těch investorů, jejichž postavení kvalifikovaného investora je založeno právě a jen na výši investice, tj. nejsou finanční institucí, profesionálním zákazníkem aj. Minimální výše investice do fondu kvalifikovaných investorů přitom byla podle zákona o kolektivním investování 1 000 000 Kč, od účinnosti ZISIF (19. 8. 2013) se limit zvýšil na částku odpovídající 125 000 eur.

Uvedený závěr odpovídá nejen znění, ale i smyslu zákona, kterým je nepochybně chránit investici těch osob, které v dobré víře investovaly podle dřívější úpravy. 

Způsob obhospodařování fondu nemá z hlediska § 649 ZISIF význam už proto, že v případě samosprávného i nesamosprávního investičního fondu 
(a) majetek obhospodařuje obhospodařovatel povinný odbornou péčí, samostatně v licenčním řízení posuzovaný, a
(b) případnou vhodnost řízení samosprávného fondu ze strany investora se zkoumá při schvalování kvalifikované účasti, tedy ne každé účasti a na základě jiných, podstatnějších kritérií, než je výše investice. 

Na tomto odkazu naleznete úplné znění odpovědi ČNB na dotaz k aplikaci přechodného ustanovení týkajícího se postavení kvalifikovaných investoru podle v § 649

Zdroj: ČNB