Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (European Securities and Market Authority, ESMA) vydal dne 25. září 2015 konzultační dokument k regulatorním technickým standardům týkajícím se zavedení European Single Electronic Format (ESEF).
Směrnice 2013/50/EU (Amended Transparency Directive) požaduje, aby emitenti nástrojů kotovaných na regulovaných trzích připravovali své účetní závěrky v jednotném evropském elektronickém formátu od 1. ledna 2020. Cílem má být zajištění snazší formy předkládání finančních výkazů emitenty a usnadnění dostupnosti údajů pro investory a regulátory.
Konzultační dokument uvádí posouzení současného způsobu elektronického předkládání reportů a zkoumá možnosti pro další vývoj, pokud jde o zavedení ESEF.
Příspěvky a komentáře lze zasílat do 24. prosince 2015 prostřednictvím webového formuláře
Na tomto odkazu naleznete konzultační dokument ESMA k zavedení ESEF
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ESMA k tomuto tématu
30. září 2015
29. září 2015
Technické standardy ESMA k MiFID II/MiFIR, MAR a CSDR
Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (European Securities and Market Authority, ESMA) vydal dne 28. září 2015 finální technické standardy (TS) k:
- regulatornímu rámci MiFID II/MiFIR,
- Nařízení o zneužívání trhu (MAR),
- Nařízení o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v EU a centrálních depozitářích cenných papírů (CSDR).
MiFID II
Pravidla navržená ESMA přenesou většinu non-equity produktů pod robustní regulatorní režim a přesunou významnou část OTC obchodů na regulované platformy. Klíčová pravidla zavádějí:
Bezpečnější a účinnější trhy
- testování, zda spekulativní investice nefinančních institucí jsou tak významné, aby měly podléhat pravidlům regulace MiFID II;
- rozsahy pro nový režim limitů pozic komoditních derivátů;
- pravidla pro vysokofrekvenční obchodování stanovující přísný seznam organizačních požadavků na investiční firmy a obchodní systémy;
- ustanovení upravující nediskriminační přístup k centrálním protistranám (CCPs), obchodním systémům a benchmarkům;
- předpisy vyžadující, aby obchodní systémy nabízely data za přiměřených obchodních podmínek;
Vyšší transparenci
- prahové hodnoty pro před- a po-obchodní transparenci rozšířenou na akciové instrumenty, dluhopisy, deriváty, strukturované finanční produkty a emisní povolenky;
- nově zavedené hodnocení likvidity pro neakciové instrumenty;
- nově zavedená povinnost obchodovat akcie a určité typy derivátů pouze na regulovaných trzích
- objemový limit pro omezení nelegálních obchodů a úprava použití výjimek z předobchodní transparence pro akciové nástroje;
- nově zavedené požadavky na reporting o komoditních derivátech; a
Zvýšení ochrany investorů
- posílení zásad best execution pomocí transparence a zveřejňování informací
MAR
Pravidla navržená ESMA posílí existující regulatorní rámce proti zneužívání trhu rozšířením své působnosti nad nové trhy a platformy. TS se zaměřují na:
- podmínky, za kterých nejsou transakce v rámci zpětných odkupů a stabilizačních opatření považovány za zneužití trhu;
- specifické požadavky na oznamování podezřelých pokynů a transakcí;
- pravidla pro zveřejňování insider informací;
- specifické formáty pro stanovení insider seznamů a pro oznamování a zveřejňování manažerských transakcí; a
- specifická ujednání o tom, jak prezentovat investiční doporučení a další informace doporučující nebo navrhující investiční strategii.
CSDR
CSDR harmonizuje fungování centrálních depozitářů v EU.
Harmonizované požadavky
- požadavky na spolupráci mezi jednotlivými dohledovými autoritami;
- požadavky pro uznávání CSDs ze třetích zemí;
- požadavky na CSDs v EU týkající se nástrojů monitorování rizik, evidence, investiční politiky, pravidel rekonciliace;
- požadavky na nediskriminační přístup k CSDs pro tržní účastníky, emitenty, CCPs a obchodní systémy; a
Reporting o internalizovaném vypořádání
- požadavky na oznamování internalizovaného vypořádání národním regulátorům.
Související dokumenty
- 2015/1464 - Final report on MiFIDII / MiFIR
- 2015/1464 - Annex I - Draft Technical standards on MiFID II / MiFIR
- 2015/1464 - Annex II - CBA on MiFID II /MiFIR
- 2015/1457 - Final Report CSDR TS on CSD Requirements and Internalised Settlement
- 2015/1457 - Annex II - CSDR TS on CSD Requirements and Internalised Settlement
- 2015/1457 - Annex III - CSDR TS on CSD Requirements and Internalised Settlement
- 2015/1466 - Press Release MIFID II MAR CSDR
- 2015/1468 - Trading venue briefing
- 2015/1469 - Investment Firms briefing
- 2015/1470 - Non-financials briefing
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ESMA k tomuto tématu
Stanovisko EBA k záměru EC změnit ITS k nástrojům sledování dodatečné likvidity
Evropský orgán pro bankovnictví (European Banking Authority, EBA) vydal dne 25. září 2015 Stanovisko pro Evropskou komisi, ve kterém nesouhlasí s jejími pozměňovacími návrhy k odstranění pásem splatnosti z návrhu Implementačních technických standardů EBA k nástrojům sledování dodatečné likvidity. Nicméně EBA podporuje změnu navrhovanou Evropskou komisí, pokud jde o datum platnosti ITS z 1. července 2015 na 1. ledna 2016.
Návrhy ITS k nástrojům sledování dodatečné likvidity byl vytvořen na základě ustanovení článku 415(3)(b) nařízení CRR a byl schválen evropskou komisí 18. prosince 2013.
Na tomto odkazu naleznete Stanovisko EBA pro Evropskou komisi
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu
Návrhy ITS k nástrojům sledování dodatečné likvidity byl vytvořen na základě ustanovení článku 415(3)(b) nařízení CRR a byl schválen evropskou komisí 18. prosince 2013.
Na tomto odkazu naleznete Stanovisko EBA pro Evropskou komisi
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu
22. září 2015
V úředním věstníku EU zveřejněna nařízení doplňující nařízení CRR týkající se proticyklické kapitálové rezervy a akciových expozic v rámci přístupu IRB
V Úředním věstníku EU (Official Journal) bylo dne 19. září 2015 zveřejněno
Nařízení vstupují v platnost 9. října 2015.
- Nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) č. 2015/1555, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013, pokud jde o regulační technické normy pro zpřístupňování informací týkajících se dodržování požadavku na proticyklickou kapitálovou rezervu ze strany institucí v souladu s článkem 440, a
- Nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) č. 2015/1556, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013, pokud jde o regulační technické normy pro přechodné zacházení s akciovými expozicemi v rámci přístupu IRB
Nařízení vstupují v platnost 9. října 2015.
Konzultace EBA k harmonizaci definice defaultu podle CRR
Evropský orgán pro bankovnictví (European Banking Authority, EBA) vydal dne 22. září 2015 konzultační dokument k návrhu Obecných pokynů upravujících definici defaultu podle CRR.
Stanovení a harmonizace definice defaultu v EU je nutné pro správné stanovování a uplatňování kapitálových požadavků.
Současně EBA vydal také dokument Quantitative Impact Assessment, ke kterému je taktéž možné zaslat komentáře.
Obecné pokyny byly vytvořeny na základě požadavku článku 187 Nařízení CRR.
Příspěvky a komentáře k Obecných pokynům lze zasílat prostřednictvím webového formuláře a k Quantitative Impact Assessment prostřednictvím šablony do 22. ledna 2016
Na tomto odkazu naleznete konzultační dokument k návrhu Obecných pokynů upravujících definici defaultu
Na tomto odkazu naleznete dokument Quantitative Impact Assessment
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu
Stanovení a harmonizace definice defaultu v EU je nutné pro správné stanovování a uplatňování kapitálových požadavků.
Současně EBA vydal také dokument Quantitative Impact Assessment, ke kterému je taktéž možné zaslat komentáře.
Obecné pokyny byly vytvořeny na základě požadavku článku 187 Nařízení CRR.
Příspěvky a komentáře k Obecných pokynům lze zasílat prostřednictvím webového formuláře a k Quantitative Impact Assessment prostřednictvím šablony do 22. ledna 2016
Na tomto odkazu naleznete konzultační dokument k návrhu Obecných pokynů upravujících definici defaultu
Na tomto odkazu naleznete dokument Quantitative Impact Assessment
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu EBA k tomuto tématu
21. září 2015
Technické standardy ESMA o sankcích a opatřeních podle UCITS V
Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (European Securities and Market Authority, ESMA) doručil dne 18. září 2015 Evropské komisi ke schválení Implementační technické standardy (ITS) o sankcích a opatřeních podle UCITS V.
Směrnice UCITS V požaduje, aby národní dohledové orgány poskytovaly orgánu ESMA každoročně souhrnné informace o všech sankcích a opatřeních, která uložily společnostem a osobám za protiprávní jednání podle UCITS. Kromě toho, pokud národní dohledový orgán jakoukoliv správní sankci nebo opatření zveřejní, musí nahlásit tuto informaci orgánu ESMA v době zveřejnění.
Tyto technické standardy stanovují postupy a formuláře pro prodávání informací národními dohledovými orgány orgánu ESMA.
Směrnice UCITS V a tyto technické standardy mají být účinné od 18. března 2016.
Na tomto odkazu naleznete ITS ESMA o sankcích a opatřeních podle UCITS V
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ESMA k tomuto tématu
Směrnice UCITS V požaduje, aby národní dohledové orgány poskytovaly orgánu ESMA každoročně souhrnné informace o všech sankcích a opatřeních, která uložily společnostem a osobám za protiprávní jednání podle UCITS. Kromě toho, pokud národní dohledový orgán jakoukoliv správní sankci nebo opatření zveřejní, musí nahlásit tuto informaci orgánu ESMA v době zveřejnění.
Tyto technické standardy stanovují postupy a formuláře pro prodávání informací národními dohledovými orgány orgánu ESMA.
Směrnice UCITS V a tyto technické standardy mají být účinné od 18. března 2016.
Na tomto odkazu naleznete ITS ESMA o sankcích a opatřeních podle UCITS V
Na tomto odkazu naleznete tiskovou zprávu ESMA k tomuto tématu
18. září 2015
Úřední sdělení ČNB k výkonu činnosti bank a spořitelních a úvěrních družstev – expozice vůči České národní bance uznatelné pro účely ukazatele krytí likvidity
Ve věstníku ČNB bylo uveřejněno Úřední sdělení České národní banky ze dne 10. září 2015 k výkonu činnosti bank a spořitelních a úvěrních družstev – expozice vůči České
národní bance uznatelné pro účely ukazatele krytí likvidity.
16. září 2015
Ministerstvo financí předkládá vládě návrh zákona o úvěru pro spotřebitele
Ministerstvo financí (MF) předložilo vládě návrh zákona o úvěru pro spotřebitele. Navržená nová právní úprava současně představuje transpozici Směrnice 2014/17/EU o smlouvách o spotřebitelském úvěru na nemovitosti určené k bydlení (MCD), která upravuje hypoteční úvěry, dosud z úpravy spotřebitelských úvěrů vyloučené. Termínem pro transpozici této směrnice je 21. březen 2016. Kromě splnění závazků plynoucích z evropské legislativy je hlavním cílem zákona zvýšení kredibility tuzemského trhu retailových úvěrových služeb a omezení nekalých praktik u nebankovních subjektů sjednávajících úvěry pro spotřebitele.
Sjednocení regulace
Nový zákon uceleně pokrývá všechny typy spotřebitelských úvěrů – od klasických hotovostních úvěrů, přes kreditní karty, nákupy zboží na splátky až po hypotéky a jiné úvěry, kterých se dosud zákon o spotřebitelských úvěrech netýkal (tj. úvěry na bydlení a tzv. mikropůjčky). Zákon o úvěru pro spotřebitele by tak měl do budoucna představovat komplexní úpravu distribuce retailových úvěrových produktů. Zákon kromě produktové oblasti rovněž sjednocuje institucionální prvky regulace, tj. mimo jiné stanoví v sektoru úvěrů jednotné podmínky získání podnikatelského oprávnění, upraví proces registrace regulovaných subjektů a výkonu dohledu nad nimi, či vymezí jednotná pravidla ověřování odbornosti pro osoby jednající se spotřebiteli.
Posílení ochrany spotřebitele
Zákon zavádí řadu prvků, které oproti současnosti významně posilují pozici spotřebitele. Ten bude mít nově například možnost splatit svůj dluh kdykoli a poskytovatel bude mít právo pouze na tzv. účelně vynaložené náklady, které mu v souvislosti s předčasným splacením objektivně vzniknou. V těžkých životních situacích, například při dlouhodobé nemoci, bude předčasné splacení úvěru na bydlení zcela zdarma. Zákon také omezuje sankce za pozdní splátku úvěru. Zároveň se posiluje odpovědnost věřitele za poskytnutí úvěru. Úvěr by měl být poskytnut jen tomu, kdo jej bude schopen ze svých příjmů řádně splácet. Pokud tuto schopnost poskytovatel neprověří, bude smlouva o úvěru neplatná a spotřebitel nebude muset platit žádný úrok a dokonce dostane již zaplacené úroky zpět. Jistinu splatí podle svých možností.
Zpřísnění pravidel podnikání pro nebankovní subjekty
Nová úprava řeší rovněž závažné a systémové problémy v sektoru nebankovních poskytovatelů a zprostředkovatelů úvěrů. Jedná se zejména o nekalé obchodní praktiky a nízkou odbornost a důvěryhodnost některých distributorů úvěrů. Ministerstvo financí významně zvyšuje nároky na nebankovní subjekty pro jejich podnikání v oblasti úvěrů. Dosud je toto podnikání živností, kterou může vykonávat prakticky kdokoli (nyní více než 60 tisíc osob), na které nelze efektivně dohlížet. Návrh reguluje vstup do odvětví u zprostředkovatelů a nebankovních poskytovatelů úvěrů a klade vyšší nároky na jejich odbornost. Její úroveň bude nyní stejná jak pro bankovní, tak pro nebankovní prodej úvěrů. Zákon také přesouvá licencování a dohled nad všemi poskytovateli a zprostředkovateli úvěrů na Českou národní banku. ČNB již nyní dohlíží na všechny ostatní sektory na finančním trhu a bude vybavena i silnějšími pravomocemi udílet při porušení zákona pokuty a jiné sankce.
Materiály ke stažení
Na tomto odkazu naleznete kompletní text tiskové zprávy MF k tomuto tématu
Sjednocení regulace
Nový zákon uceleně pokrývá všechny typy spotřebitelských úvěrů – od klasických hotovostních úvěrů, přes kreditní karty, nákupy zboží na splátky až po hypotéky a jiné úvěry, kterých se dosud zákon o spotřebitelských úvěrech netýkal (tj. úvěry na bydlení a tzv. mikropůjčky). Zákon o úvěru pro spotřebitele by tak měl do budoucna představovat komplexní úpravu distribuce retailových úvěrových produktů. Zákon kromě produktové oblasti rovněž sjednocuje institucionální prvky regulace, tj. mimo jiné stanoví v sektoru úvěrů jednotné podmínky získání podnikatelského oprávnění, upraví proces registrace regulovaných subjektů a výkonu dohledu nad nimi, či vymezí jednotná pravidla ověřování odbornosti pro osoby jednající se spotřebiteli.
Posílení ochrany spotřebitele
Zákon zavádí řadu prvků, které oproti současnosti významně posilují pozici spotřebitele. Ten bude mít nově například možnost splatit svůj dluh kdykoli a poskytovatel bude mít právo pouze na tzv. účelně vynaložené náklady, které mu v souvislosti s předčasným splacením objektivně vzniknou. V těžkých životních situacích, například při dlouhodobé nemoci, bude předčasné splacení úvěru na bydlení zcela zdarma. Zákon také omezuje sankce za pozdní splátku úvěru. Zároveň se posiluje odpovědnost věřitele za poskytnutí úvěru. Úvěr by měl být poskytnut jen tomu, kdo jej bude schopen ze svých příjmů řádně splácet. Pokud tuto schopnost poskytovatel neprověří, bude smlouva o úvěru neplatná a spotřebitel nebude muset platit žádný úrok a dokonce dostane již zaplacené úroky zpět. Jistinu splatí podle svých možností.
Zpřísnění pravidel podnikání pro nebankovní subjekty
Nová úprava řeší rovněž závažné a systémové problémy v sektoru nebankovních poskytovatelů a zprostředkovatelů úvěrů. Jedná se zejména o nekalé obchodní praktiky a nízkou odbornost a důvěryhodnost některých distributorů úvěrů. Ministerstvo financí významně zvyšuje nároky na nebankovní subjekty pro jejich podnikání v oblasti úvěrů. Dosud je toto podnikání živností, kterou může vykonávat prakticky kdokoli (nyní více než 60 tisíc osob), na které nelze efektivně dohlížet. Návrh reguluje vstup do odvětví u zprostředkovatelů a nebankovních poskytovatelů úvěrů a klade vyšší nároky na jejich odbornost. Její úroveň bude nyní stejná jak pro bankovní, tak pro nebankovní prodej úvěrů. Zákon také přesouvá licencování a dohled nad všemi poskytovateli a zprostředkovateli úvěrů na Českou národní banku. ČNB již nyní dohlíží na všechny ostatní sektory na finančním trhu a bude vybavena i silnějšími pravomocemi udílet při porušení zákona pokuty a jiné sankce.
Materiály ke stažení
- zákon o úvěru pro spotřebitele
- návrh
- důvodová zpráva:
- vypořádací tabulky:
- zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o úvěru pro spotřebitele
Na tomto odkazu naleznete kompletní text tiskové zprávy MF k tomuto tématu
Zdroj: MF
V Úředním věstníku zveřejněno Nařízení (EU) č. 2015/1515 upravující nařízení EMIR
V Úředním věstníku EU (Official Journal) bylo dne 15. září 2015 zveřejněno prováděcí Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 2015/1515 ze dne 5. června 2015, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012, pokud jde o prodloužení přechodných období týkajících se složek penzijního systému.
Na tomto odkazu naleznete Nařízení Komise v přenesené pravomoci č. 2015/1515
Na tomto odkazu naleznete Nařízení Komise v přenesené pravomoci č. 2015/1515
14. září 2015
Na schůzi PSP ČR zařazen návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony, byl dne 21. srpna 2015 předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky a je evidován jako sněmovní tisk 571. Dne 3. září 2015 bylo projednávání návrh zákona doporučeno a navrženo jako bod 41. na pořad 31. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, která bude probíhat od 15. září 2015. Text návrhu zákona, včetně důvodové zprávy a vyznačení navrhovaných změn, je možné na webových stránkách Sněmovny (viz odkaz výše), tento se však shoduje s textem, který byl na webu Sněmovny publikován 19. srpna 2015.
Hlavním cílem návrhu je dosažení souladu právních předpisů ČR a EU, implementace evropských předpisů do českého právního řádu, dosažení proporcionality mezi právy a povinnostmi akcionářů ve vztahu k emitentovi a harmonizace právní úpravy správních poplatků v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Novela zákona přispěje k vyšší atraktivitě fondového podnikání a českého kapitálového trhu a zajistí jeho lepší fungování při současném zvýšení ochrany spotřebitele. Návrh zákona obsahuje převážně změny, jimiž se sleduje implementace evropských právních předpisů, konkrétně revidované transparenční směrnice, směrnice Omnibus II, nařízení o centrálních depozitářích cenných papírů a směrnice UCITS V, reviduje a precizuje výkladové nejasnosti ohledně některých stávajících transpozičních ustanovení.
Na tomto odkazu naleznete kompletní text tiskové zprávy MF k tomuto tématu
Zdroj: MF
Hlavním cílem návrhu je dosažení souladu právních předpisů ČR a EU, implementace evropských předpisů do českého právního řádu, dosažení proporcionality mezi právy a povinnostmi akcionářů ve vztahu k emitentovi a harmonizace právní úpravy správních poplatků v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Novela zákona přispěje k vyšší atraktivitě fondového podnikání a českého kapitálového trhu a zajistí jeho lepší fungování při současném zvýšení ochrany spotřebitele. Návrh zákona obsahuje převážně změny, jimiž se sleduje implementace evropských právních předpisů, konkrétně revidované transparenční směrnice, směrnice Omnibus II, nařízení o centrálních depozitářích cenných papírů a směrnice UCITS V, reviduje a precizuje výkladové nejasnosti ohledně některých stávajících transpozičních ustanovení.
Na tomto odkazu naleznete kompletní text tiskové zprávy MF k tomuto tématu
Zdroj: MF
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)