12. ledna 2015

Novelizace zákona o auditorech a změny výboru pro audit

Před  koncem loňského roku 2014 vyšla ve Sbírce zákonu rozsáhlá novela zákona č. 93/2009 Sb. o auditorech. Tato novela nabývá účinnosti dne 13. 1. 2015Novela obsahuje celou řadu úprav, které se týkají mimo jiné výkonu auditorské činnosti či správních deliktů

Zásadní změnou jsou pro finanční instituce jakožto tzv. subjekty veřejného zájmu pravidla fungování výboru pro auditV souladu s přechodným ustanovením nají subjekty veřejného zájmu 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti novely na přizpůsobení se předmětným požadavkům.

Dle novelizovaného ustavení § 44 platí nově tato regulatorní pravidla týkající se výboru pro audit:

(1) Subjekt veřejného zájmu zřizuje výbor pro audit, není-li dále stanoveno jinak. Výbor pro audit je orgánem subjektu veřejného zájmu anejméně 3 členy, nestanoví-li zakladatelské právní jednání stanovy nebo jiný obdobný zakladatelský dokument subjektu veřejného zájmu počet vyšší. Většina členů Nejméně 1 člen tohoto výboru musí být nezávislá nezávislý na auditované osobě a musí mít nejméně tříleté praktické zkušenosti v oblasti účetnictví nebo povinného auditu.

(2) Nejvyšší orgán subjektu veřejného zájmu jmenuje členy výboru pro audit z nevýkonných členů kontrolního dozorčího orgánu nebo z třetích osob. Nemá-li subjekt veřejného zájmu nejvyšší orgán, jmenuje členy tohoto výboru jeho kontrolní dozorčí orgán.

(3) Nesplní-li subjekt veřejného zájmu svoji povinnost zřídit výbor pro audit, vykonává činnosti výboru pro audit jeho dozorčí orgán.
(4) Aniž je dotčena odpovědnost členů řídicích statutárních nebo kontrolních dozorčích orgánů nebo jiných osob jmenovaných nejvyšším orgánem subjektu veřejného zájmu, výbor pro audit zejména
a) sleduje postup sestavování účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky,
b) sleduje hodnotí účinnost vnitřní kontroly společnosti, systému řízení rizik a vnitřního auditu, je-li funkce vnitřního auditu zřízenaa případně systémů řízení rizik,
c) sleduje proces povinného auditu účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky,
d) posuzuje nezávislost statutárního auditora a auditorské společnosti a zejména poskytování doplňkových služeb auditované osobě,
e) doporučuje auditora kontrolnímu orgánu s tím, že toto doporučení řádně odůvodní. auditora.

(4) U subjektu veřejného zájmu navrhuje auditorskou společnost nebo statutárního auditora vykonávajícího auditorskou činnost vlastním jménem a na vlastní účet orgánu příslušnému určit auditora kontrolní orgán; přitom zohlední doporučení výboru pro audit. Navrhne-li kontrolní orgán jinou auditorskou společnost nebo statutárního auditora vykonávajícího auditorskou činnost vlastním jménem a na vlastní účet než navrhovaného v doporučení výboru pro audit, je takový návrh povinen orgánu příslušnému určit auditora řádně odůvodnit, zejména uvede, z jakých důvodů se odchýlil od doporučení výboru pro audit.

(5) Auditor průběžně podává výboru pro audit zprávy o významných skutečnostech vyplývajících z povinného auditu, zejména o zásadních nedostatcích ve vnitřní kontrole ve vztahu k postupu sestavování účetní závěrky nebo konsolidované účetní závěrky. 

(6) Tuzemská pojišťovna, tuzemská Pojišťovna, zajišťovna, penzijní fond, penzijní společnost, spořitelní a úvěrní družstvo, banka, obchodník s cennými papíry, investiční společnost a investiční fond nemusejí mít zřízen výbor pro audit, pokud
a) nejsou osobou, která vydala investiční jejíž cenné papíry, které byly papíry jsou přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu,
b) nejsou akciovou společností s monistickým systémem vnitřní struktury společnosti, kde předsedou správní rady je statutární ředitel,
c) kontrolní funkci výboru pro audit plní dozorčí orgán má nejméně 3 členy a většina jeho členů je nezávislá a má nejméně tříleté praktické zkušenosti v oblasti účetnictví nebo povinného auditu
d) c) podle své poslední roční účetní závěrky nebo konsolidované účetní závěrky splňuje nejméně 2 z následujících 3 kritérií: 
1. průměrný počet zaměstnanců v posledním finančním roce je nižší než 250,
2. celková bilanční suma nepřesahuje 43 000 000 EUR, nebo
3. roční čistý obrat nepřesahuje 50 000 000 EUR.

(7) Pokud subjekt veřejného zájmu uvedený v odstavci 6 nezřídí výbor pro audit, vykonává činnosti výboru pro audit jeho kontrolní orgán.

(8) Subjekt veřejného zájmu zveřejní na svých internetových stránkách seznam členů výboru pro audit; u těchto osob uvede údaje, které se zapisují u členů kontrolního orgánu do obchodního rejstříku. Pokud subjekt veřejného zájmu uvedený v odstavci 6 nemá zřízen výbor pro audit, zveřejní na svých internetových stránkách, zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup, který orgán plní funkce výboru pro audit, a jména osob, které osoby jsou jeho členy.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme Vám za Váš příspěvek.