12. září 2014

Odpověď ČNB na kvalifikovaný dotaz týkající se asistenčních služeb podle zákona o pojišťovnictví

Česká národní banka zveřejnila (ČNB) dne 12. září 2014 odpověď na kvalifikovaný dotaz: Co se rozumí asistenčními službami v zákoně o pojišťovnictví? V jakém rozsahu se mají blíže vymezit v pojistné smlouvě, resp. v pojistných podmínkách?

Zákon o pojišťovnictví vymezuje, co je asistenční službou, pouze rámcově. Z toho důvodu je nutné v pojistné smlouvě (vč. pojistných podmínek) vymezit, na co má oprávněná osoba nárok v případě, že nastane pojistná událost (mj. popis pomoci, její rozsah, podmínky, za kterých bude poskytnuta). 

Asistenční služby v rámci pojištění pomoci osobám v nouzi během cestování nebo pobytu mimo místa svého bydliště

Podle § 3 odst. 2 písm. p) zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů (ZPOJ) se asistenčními službami rozumí pomoc poskytovaná osobám, které se dostanou do nesnází během cestování nebo při pobytu mimo místo svého bydliště, která spočívá v závazku pojišťovny poskytnout na základě předchozí úhrady pojistného okamžitě dostupnou pomoc osobě oprávněné podle pojistné smlouvy, pokud se tato osoba dostane do nesnází v důsledku pojistné události. Asistenční službou ve smyslu stejného ustanovení ZPOJ naopak není servis nebo údržba vozidla ani informování o určité službě nebo její zprostředkování. 

Asistence poskytovaná v rámci jiných pojištění 

V praxi se pojem asistence nebo asistenční služby používá i v souvislosti s jinými druhy pojištění. Ačkoli nejde o asistenční služby ve výše uvedeném smyslu pojištění pomoci osobám v nouzi během cestování nebo pobytu mimo místa svého bydliště, je i v těchto případech poskytována pojistníkovi nebo jiné oprávněné osobě pomoc (věcná nebo finanční) v případě, kdy se dostane do nesnází. Takováto asistence se obvykle sjednává jako jedno z plnění z pojištění, kterým nejčastěji bývá pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, havarijní pojištění nebo pojištění domácnosti. V těchto případech zejména není podmínkou, aby k pojistné události došlo na cestě nebo při pobytu mimo bydliště. 

Rozlišování asistenčních služeb od jiných poskytovaných plnění

V neposlední řadě je nutné, aby pojišťovna jednoznačně odlišila, zda konkrétní pojistné plnění poskytuje jako asistenci ve formě skutečné pomoci či jde o úhradu vzniklých nákladů a ztrát či zda jde o pojistné plnění z jiného pojištění než pojištění pomoci osobám v nouzi během cestování nebo pobytu mimo místa svého bydliště. Nelze ani vyloučit poskytování pomoci nad rámec pojistného plnění jako činnosti bezprostředně související s pojišťovací činností.

Na tomto odkazu naleznete text odpovědi ČNB v plném znění

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme Vám za Váš příspěvek.